donderdag 25 mei 2017

Dag 31

Het was een onrustige nacht en dat was niet vanwege Freddy maar vanwege het slechte weer wat we hebben gehad. Flink onweer, hele harde regen en dat duurde behoorlijk lang.

Freddy heeft er niets van gemerkt dus dat is een goed teken. Hij reageerde heel verbaasd, wat , slecht weer enz. Ik heb het dakluik nog dichtgedaan, controle buiten gehouden en hij heeft niets gemerkt.

Het was natuurlijk een rustige dag. Alleen een uitstapje naar de dokter en naar de supermarkt. De dokter was tevreden. De wond zag er beter uit en er is weer nieuw verband op gedaan. Morgen om half twaalf hebben we weer een afspraak. Freddy heeft van Rob ook nog een bewegingstip  gekregen tegen trombose. Hij heeft vanmiddag zelfs al een stukje gereden. Even oefenen!. Hij hoeft zijn linkervoet  niet te gebruiken dus dat scheelt; toch fijn, een automaat!

We hebben aangegeven bij de dokter dat we zaterdag willen gaan rijden, richting Nederland. We horen morgen vast van haar wat verstandig is en hoe om te gaan met de wond.

Gisteravond heb ik nog even een rondje gelopen om het haventje heen. Wij zien daar ’s avonds altijd vrouwen die aan het vissen zijn. Mannelijke vissers gaan er met de boot op uit maar de vrouwen vissen op de pier en zonder hengel. Vanavond telde ik ook weer zeven vrouwen. Ik ben bij een mevrouw gaan staan en gevraagd hoe en wat. Zij liet haar aas zien, een grote sardine , ze bond dat vast aan het vissnoer en gooide het dan in het water. Zij deed het met twee snoeren tegelijk. Ze vertelde dat ze Italiaanse is, geboren is in Turijn,  en een eindje verderop een appartement heeft. Ze sprak Kroatisch en Italiaans en een poco, poco, Engels. We kwamen samen nog wel tot een soort van gesprekje. Ze liet me zien wat ze had gevangen, een sepia, een inktvis, en nog een soort , het leek op zeebaars. Ze gebruikte de sepia in salades en pasta’s. Als ze tijd had viste ze iedere avond ongeveer een uur.  Elke keer keek ze naar het snoer en naar haar hand en ze legde uit dat ze dan kon zien en voelen of ze beet had. Inktvissen zijn slim, vertelde ze, die vang je niet snel. Toch wel leuk zo’n ontmoeting.







Vanmorgen nog wel in de zee gezwommen maar het was koud en er was veel beweging in het water. Er liggen boeien om de vaargeul van de boten aan te geven en één boei houd ik goed in de gaten. Verder ga ik niet en ik blijf in de lijn van die boei zwemmen.

Het verbaasde me wel dat iedereen gewoon aan het werk was vandaag, op Hemelvaartsdag. De huisarts had gewoon spreekuur, de bulldozer , een eind verder op was in beweging, de vrachtwagen reed af en aan en ook de bouwvakkers op de camping die met een nieuw sanitair gebouw bezig zijn, waren aan het werk. Kroatië is wel heel katholiek. Ook de supermarkt is tot tien uur open vanavond.
Ander land, andere gebruiken.

Morgen weer naar Fazana en hopelijk kunnen we inpakken en op weg naar huis. We gaan het zien.

Beste vogelvrinden,
Hieronder de vogel die ik deze vakantie wel heb gezien maar niet heb kunnen vastleggen.
Een prachtige vogel, de bijeneter.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten