zondag 7 mei 2017

Dag 13

Vandaag vertrokken van camping Rozac, bij Trogir.  Negen nachten daar geweest en veel gezien van de omgeving. Toch maar vroeg op, gedoucht etc. want het eerste stuk weg is toch met de caravan een beetje lastig en smal. Op zondag heb je daar al minder last van dan op werkdagen dus het ging wel voorspoedig. In Trogir zagen we al de eerste bus met Japanners, die uitstapten voor een rondleiding door de stad. Zij waren er ook al vroeg bij.

We hadden de keus; nemen we de kustweg of de autobaan. Natuurlijk de kustweg , die is zoveel mooier om te rijden. Je doet er veel langer over maar we hebben de tijd natuurlijk. Je rijdt door veel dorpen en stadjes en echt bijna de hele rit, zo’n 130 km, staat vol met maximum kilometer borden. Mag je net 50 rijden, staat er iets verder op weer 30; dan kan dat na een paar honderd meter zo weer veranderen in 60 of 80 of 90. Er staat nooit een bord einde …; op de doorgaande kustweg hadden we opeens een wegomlegging  maar geen enkele vooraankondiging  dat er iets opgebroken is. Ineens is die wegopbreking er en moet je door een klein dorp je weg vinden en weer op de goede weg zien te komen.  Gelukkig kom je met navigatie uiteindelijk weer op de goede weg maar zonder dat,  waren we er niet uitgekomen. Ook in het dorp geen borden met aanwijzingen! Het lost zich altijd weer op maar  met de caravan er achter is dat niet altijd fijn.




Om 12 uur waren we op de camping en konden een mooi plekje kiezen; uitzicht op zee, prachtig! We zitten bij het natuurpark  Paklenica, bij de grote stad Zadar en bij het natuureiland Pag. Dus volop kans om weer mooie dingen te zien en te doen. Onze camping heet Camping Paklenica.

Op het eiland is het goed vogels spotten, las ik ons boekje. Je komt er via een brug, die het eiland met het vaste land verbindt. Volgens mij zagen we die brug onder het rijden al.



Onze buren, we zijn gescheiden door een haag, zijn Duitsers. Ze praten erg hard, dragen beide een fel groene fleecetrui en een zwarte joggingbroek. Heel uniseks. Ik dacht dat die tijd voorbij was! Ook het hondje is geen echte hond en daar bedoel ik mee dat de baas het draagt, neerzet, laat plassen en weer oppakt. Waarschijnlijk worden de pootjes te vies. Het hondje gromt en keft naar alles en ‘’ssst ‘’en ‘’stop’’ of ‘’nicht tun’’, helpen niet echt. En last but not least, we hoorden een keyboard of zo iets! Geluidsoverlast, we zullen het gaan merken.



Eerst brood gehaald en andere boodschappen, toen gegeten en daarna een wandeling gemaakt langs het strand naar het dorp hier dichtbij. Starigrad. Een klein dorp, met een paar restaurants, cafés en souvenir tentjes. Geen wervelend geheel! Toen nog even van de zon genoten want die had vandaag nog verstek laten gaan. Heel even maar, wel met een vest aan trouwens.
We gaan morgen , schat ik zo in, naar het eiland Pag. Dus een rugzak met proviand mee en vogels spotten. Ik ga zeker genieten van de mooie natuur en de zee en misschien ook wel van de vogels.

Beste vogelvrinden,
Met de  vogel van gisteren was ik erg blij, eindelijk weer een die ik nog niet op mijn lijst had bijgeschreven, het is een blauwe rotslijster. Ik ging ervan uit dat hij erg moeilijk te raden was, maar Beate was er supersnel bij en natuurlijk weer goed. Super gedaan.
De stand is:
Beate 7
Tom 5
De vogel van vandaag is weer een bekende. Komt ook voor in Nederland, een heel mooi vogeltje vind ik.
Doe je best!



7 opmerkingen: