zaterdag 20 mei 2017

Dag 26

Het slechte weer was gisteren al wel voorspeld door Weeronline maar als het dan ’s avonds begint te regenen tegen elven en als het dan de volgende dag om vier uur ’s middags  nog regent, dan is dat wel lang achter elkaar. En niet een klein beetje regen maar de sluizen boven gingen flink open. We hebben vandaag,  sinds 28 april, weer een lange broek aan overdag. ’s Avonds deden we dat nog wel eens, als het flink afkoelde buiten.  Het was vandaag, toen we boodschappen gingen doen, 16 graden. We hebben een groot warenhuis gevonden en daar even rondgelopen.

Op dit moment , het is zes uur,  is de lucht weer bijna helemaal blauw en probeert de zon nog tevoorschijn te komen; Weeronline voorspelt vanaf morgen weer prachtig weer. Ik hoop dat ze gelijk hebben.



We staan er versteld van, elke keer weer, dat bijna alle Kroaten goed Engels spreken. Dat is wel fijn als je iets moet vragen of uitleggen. Eén van onze gasflessen was leeg vandaag. We hadden ze ook niet vol meegenomen, dus we moesten deze ergens proberen bij te vullen; op zo’n dag als vandaag is dat niet erg, wat moet je anders doen!  Wel veel gelezen trouwens.  Bij de receptie hadden ze een adres, zo’n vier km verderop.  Ook daar spraken ze heel goed Engels. Wel fijn dat je goed kunt communiceren met elkaar. Onze kennis en uitspraak van het Kroatisch is niet meer dan, da en ne, ja en nee, dobrodosli, dobrodan en dobrodenja, welkom, goedendag en tot ziens.  Er zijn wel woorden die we gaan herkennen maar onthouden of uitspreken, dat is een brug te ver. Het verschilt daarvoor ook te veel van de west  Europese talen.

Het valt ons ook op dat er ontzettend veel huizen worden gebouwd. Als het metselen klaar is worden alle huizen gestukt. En dan kiezen de bewoners dus een kleur voor hun huis. De kleuren zijn heel divers, zuurstokroze, lichtroze, appeltjesgroen, mintgroen, steenrood, terracottabruin, chocoladebruin, marineblauw, lichtblauw, citroengeel, okergeel,muisgrijs, antraciet, beige, wit enz. enz. het is een ware kleurenpracht.

Ook hebben we een paar prachtige moderne huizen gezien, heel strak, plat dak, in grijs en wit, prachtig, en ze staan ook op een hele mooie plek!
Er wordt nog veel contant betaald in de supermarkten. Andere winkels hebben we trouwens nog niet gezien van binnen. En contactloos pinnen gebeurt  al helemaal niet , behalve een keer bij de Lidl; ja, die winkel zie je echt overal!



Ik ben vandaag ook achter een vogel aan geweest. Freddy was naar de wc en ik zat in de caravan, de krant te lezen. Ik kijk naar buiten en zie een vogel met een lange snavel en een beetje rood op de kop bij de stam van een boom. Ik herken bijna geen vogels maar dacht wel, die moet ik op de foto zetten. Geen fototoestel te zien. Ik pak mijn telefoon, op kousenvoeten naar buiten, in de stromende regen, om een foto te maken. Het is gelukt , dat wel,  maar met de telefoon is het beeld te onzuiver en je kunt niet genoeg inzoomen om het plaatje goed te krijgen. Diep teleurgesteld naar binnen; het fototoestel lag aan de oplader, niet gezien helaas. Ik heb mijn best gedaan en Freddy is natuurlijk nog naar buiten geweest om te kijken maar we hebben de vogel niet meer gezien.
De lucht is blauw, de golven zijn nog wel hoog maar het ziet er weer vriendelijk uit buiten. Morgen is het weer zondag!

Beste vogelvrinden,
Zoals jullie in het stukje hierboven al gelezen hebt is mijn ega vanmorgen in de weer geweest om een vogel te spotten. Heel goed bezig, jammer genoeg is de foto niet erg duidelijk dus kunnen we hem niet gebruiken voor de wedstrijd. Ik verwacht trouwens dat mijn ega eerdaags zelf een verrekijker gaat kopen om mee te doen met het prachtige vogelspotten.

De vogel van gisteren is in tweede instantie geraden door Beate, het is een waterspreeuw.
De stand is:
Beate 12
Tom 12

De vogel van vandaag heb ik op de camping kunnen spotten het is weer een prachtige vogel.
Ik heb hem wel van de achterkant op de blog gezet anders was het waarschijnlijk te makkelijk voor onze  vogel experts.

Geniet ervan en raden maar.



2 opmerkingen: