donderdag 27 april 2017

Dag 3

We zaten en Freddy zit nog buiten. De temperatuur is voor de meeste mensen nog aangenaam, uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd! Onder het mom van , een verhaal typen, naar binnen gegaan.

Vandaag naar Zagreb, de hoofdstad van Kroatiƫ.
De temperatuur is aangenaam, zo’n 20 graden; de douche was heerlijk vanmorgen en de ruimtes zijn ook verwarmd. Er zijn veel Duitsers en een paar Nederlanders op de camping. De camping ligt aan een meer, bestaat pas twee jaar en alles ziet er prachtig uit.

Kroatiƫ wordt in het Kroatisch Hrvatska genoemd. Het land hoort wel bij de EU, deze vlag zie je in de hoofdstad op veel plekken wapperen, maar de euro is nog niet ingevoerd als wettig betaalmiddel.
We hadden een aantal opties voor ons vervoer naar Zagreb: met bus en trein, per fiets of met de eigen auto. Voor het laatste gekozen omdat dit ook geadviseerd werd door de campingeigenaar.
De afstand is maar 16 km. En inderdaad was dat een prima optie. De aanbevolen parkeerplaats was gratis en dan nog  10 minuten wandelen naar het centrum van de stad. De navigatie gaf aan dat het  20 gr. was en Freddy deed de trui al uit. In T-shirt en zomerjas aan de wandel. Ik had vier lagen aan en heb dat zo gelaten, uittrekken kan altijd nog. Het heeft nog tot 1 uur geduurd voordat de jas uitging. De temperatuur in de stad was 22 graden.  Menigeen liep in korte broek en shirt!

We hadden niet echt verwachtingen van de stad maar we werden blij verrast. Een mooie stad met veel groen, schoon, mooie gebouwen en winkels, mensen die goed Engels spreken, dus aangenaam om te verblijven.

Eerst naar de Tourist Information. Een kaart van de stad en zelfs een boekje over de stad in het Nederlands. Ze gaven goed advies als je maar 1 dag in Zagreb kon verblijven.
Eerst koffie, heerlijk; wat een goede cappuccino en dat voor 1 euro 60 per kopje. Toen aan de wandel en we hadden gelezen op internet dat je de begraafplaats van de stad moest gaan bezoeken. Wel met de bus , 10 minuten rijden, heuvel op.
Dat eerst gedaan, 70 cent voor twee enkeltjes. Wat een plek om te gaan bekijken, 72,4 ha groot is die begraafplaats. Enorm ! We hebben er een half uurtje doorheen gewandeld en net toen we er weer uit wilden lopen hoorden we geklingel van belletjes en er kwam een stoet aan. Voorop reed een soort grote golfkar met daarop allemaal bloemstukken. Daarachter een stoet mannen, toen weer een grote rijdende kar met de kist en daarachter de vrouwen.

Nu konden we het terrein af en geloof het of niet , er stond alweer een stoet klaar om de begraafplaats op te lopen. Buiten de begraafplaats zijn bloemstukken en kransen te koop. Je kunt meteen een steen uitzoeken , alles is in de buurt te regelen. Ook de kerk staat een paar honderd meter verderop. Alle mensen uit de stad worden er begraven ongeacht godsdienst  of religie, lazen we in het boekje.

We zijn teruggelopen naar het centrum, de heuvel af en dat was goed te doen. De stadswandeling vervolgd en veel mooie dingen gezien; veel musea, grote markt, mooie winkels, pleinen, gezellige restaurants .
Het eten was niet geweldig. Niet duur maar ook niet lekker. De maag is weer een beetje gevuld, dat is het dan ook wel.

Om half 4 begon het te spetteren en toen begon het harder te regenen en besloten we om naar de auto te lopen. Bij een soort Kruidvat nog gauw een mascara van Rimmel gekocht, heel voordelig!
Om half 6 waren we weer op de camping. Een mooie dag en veel gezien.
Morgen weer verder richting Dubrovnik. Er wordt regen voorspeld; we gaan het meemaken.
Oh ja, hopelijk heeft iedereen een gezellige koningsdag gehad vandaag.

Beste vogelvrinden,
De vogel van gisteren is geraden door Beate, ze was er al weer vroeg bij gefeliciteerd.
Het is de Chinese ringnekfazant.

Vandaag  geen oranje vogel gezien maar wel een paar leuke kiekjes kunnen maken.
Wees er snel bij, want de eerste krijgt de punten. Ook nieuwe inzenders van harte welkom
Stand:
Tom 1
Beate 1

1. Ik zie het nu pas op mijn email. Leuk dat jullie weer op stap zijn. Ik ga jullie zeker weer volgen.