woensdag 26 april 2017

Dag 2

Vanmorgen om kwart over 6; ik doe mijn ogen open , doe het gordijn omhoog en wat zie ik, sneeuw!
De hele camping wit en het is koud, 1 graad. De voorspelling is dus uitgekomen, helaas! Met toilettas en fleecevest aan naar de verwarmde douches. Ik wilde mijn haar wassen en begon aan het inzepen met shampoo toen de douche zei: ik houd er mee op voor vandaag. Geen druppel kwam er nog uit de kraan. Ik ga gillen en Freddy komt naar me toe. Ook geen water bij de mannen. Op naar de wasbakken. Mijn hoofd onder de kraan en alsnog de shampoo uitgespoeld en gewassen. Wel een schoon hoofd natuurlijk!



Bizar dat alles wit is , eind april. We zitten wel op 500 m. hoogte zegt de navigatie, dus … Ons bord pap gegeten, de koffie gedronken en weer op pad. Het eerste uur was alles nog wit buiten maar daarna werd het groener.  



We hebben vandaag vier landen gezien; we begonnen in Duitsland, daarna Oostenrijk, toen Slovenië en nu zijn we in Kroatië, dichtbij Zagreb. Vandaag ook weer ongeveer dezelfde afstand afgelegd als gisteren. We dachten dat we via Villach zouden gaan maar de navigatie gaf aan dat via Graz en Maribor de route korter was. Dus zo gezegd zo gedaan, want we rijden via navigatie als het slecht weer is en we geen stops willen maken. Met koud weer zo snel mogelijk naar de warmte. Het rijden ging goed, wel weer overal wegwerkzaamheden maar het was te doen. Bij de grens met Kroatië voel je weer echt dat vakantiegevoel van vroeger. Grenscontrole, paspoorten laten zien, andere valuta en dus weer een apart vakje in de portemonnee voor vreemd geld, de Kuna.
Onze navigatie is een apart verhaal trouwens. Na ongeveer 200 km zegt hij : vermoeidheid herkend , een dampend kopje koffie en de zin:  pauze a.u.b. We houden ons er niet aan maar wel een goed signaal!!! 



Onderweg ben ik Freddy aan het bevoorraden, chocolademelk, brood, mandarijnen, bananen, snoepjes, water, alles wat hij vraagt. Er moeten nog kilo’s bij, dus ik doe mijn best.
De voorruit van de auto heb ik al schoongemaakt met aceton. Voor Oostenrijk en Slovenië heb je stickers nodig  en die kunnen er na een poosje weer eraf,  maar met een nieuwe auto moet de ruit schoon zijn zegt Freddy, dus poetsen!
Nu staan we op een camping dichtbij Zagreb, zo’n 15 km er vandaan. Morgen gaan we de stad bezoeken. We zijn er nu, dus doen! Een dag niet rijden is ook fijn en de hoofdstad van Kroatië moet je wel even zien natuurlijk.
De camping is prachtig, schitterend sanitair, verwarmd en we hebben buiten een wijntje gedronken.
Het weer is ook beter, iets warmer zo’n 19 graden. Onze buurvrouw had net nog een korte broek aan, een hemdje en slippers en ik een lange broek, een hemd, een T-shirt met lange mouwen, sokken, dichte schoenen en een vest  dus…. En Freddy ook trouwens!



Morgen naar Zagreb, ik ben benieuwd en ik heb er zin in.

We gaan zo eten; eens kijken wat het restaurant te bieden heeft.

Beste vogelvrinden.

De vogel van gisteren is een grote zilver reiger, het was niet zo moeilijk maar je moest hem wel helemaal goed raden.
Tom geraden, Beate bijna, doe allemaal je best want die hoofdprijs...........
Stand: 
Tom: 1

De vogel van vandaag heb ik net nog even kunnen spotten: succes!




3 opmerkingen: