dinsdag 25 april 2017

Dag 1

Dag 1

De vooraankondiging dat ik weer een verhaal zou gaan schrijven elke dag, werd een paar maand geleden al op de site gezet door Freddy.
De verhalen van vorig jaar worden trouwens door veel mensen gelezen; van de V.S. tot Australië en alles wat er tussen zit.
We wisten nog niet eens precies waarheen we zouden gaan en hoe maar het moest wel weer gebeuren. De reden is de vogelkwis natuurlijk!!!!!! Freddy heeft er weer zo’n zin in. De winnaar krijgt een etentje bij ons thuis; dus doe mee zou ik zeggen.
Nu is het altijd lastig om te beginnen en te blijven volhouden maar ik ga mijn best doen.
Vanmorgen om 6 uur lag ik al wakker. Zijn we nog iets vergeten, wat moeten we nog doen enz. Om half 7 uur opgestaan en meteen onder de frisse douche. Ondertussen bedacht ik me dat de rugzak nog niet in de caravan lag, dus meteen geroepen naar Freddy dat die nog mee moest natuurlijk.
Na de douche allebei ons bord pap, verse jus en twee koppen koffie. De laatste dingen in de caravan, koelkast leeg, dekbed naar de caravan, tijdschakelaars voor twee lampen bevestigd, koffiezet apparaat schoon, het gat bij het kelderraam gecontroleerd, er mag geen blad op het rooster liggen,( Rob weet wat dat voor gevolgen kan hebben!). Hij is wel blij trouwens dat Tom nu dichter in de buurt woont en eventuele rampen kan oplossen.
Om half 9 waren we startklaar. Buurvrouw Janny wenste ons een goede reis, buurman Henk ook en een andere buurman Henk zwaaide ons uitbundig uit. Misschien opgelucht dat we 5 weken weg zijn!
De naaste buurtjes hadden ons gisteren al een fijne vakantie gewenst.
We hebben gisteren natuurlijk ook van Isa afscheid genomen. Vijf weken haar niet zien is wel een dingetje. We passen drie dagen per week op en we genieten zo ontzettend van haar, dat dat dus best moeilijk is. Maar Viv heeft beloofd dat ze veel foto’s zal sturen en een keer zal skypen als het lukt.
En nu hebben we er 625 km opzitten. Het doel is zuid Kroatië, Dubrovnik. Het plan is altijd om rustig te beginnen; op tijd stoppen, rusten en dan een camping zoeken, hoe lang bijven we hier enz., maar net als vorig jaar , is het weer zo koud  dat dit ook nu geen optie is. Op de radio hoorden we dat er vannacht hier sneeuw kan vallen; dus….Al dagen bekijk ik de temperatuur op weeronline  maar het blijft overal koud. Dus het wordt: rijden, rijden ,rijden tot Dubrovnik en dan weer langzaam terug . Hopelijk is het dan overal warmer en kunnen we heerlijk buiten zitten en wandelen en mooie steden, natuur zien. We hebben drie boekjes bij ons met informatie over Kroatië en Freddy heeft nog een speciaal vogelboek aangeschaft.
Nu naar 625 km. zitten we op een camping tussen Nürnberg en Regensburg. De regen klettert op het dak van een warme caravan. Ik had tien dode vingers maar inmiddels zijn ze weer doorbloedt en kan ik goed typen.
We staan hier alleen. Het is een grote camping, douches heerlijk verwarmd en geen kip te bekennen. We eten zo meteen erwtensoep en tomatensoep. Freddy de erwtensoep!
Onze nieuwe auto rijdt goed. De caravan ligt er stabiel achter. Het enige probleem waren de spiegels. Deze klappen automatisch in en ik bedacht me dat dat met de caravanspiegels eraan bevestigd, toch misschien niet zo handig was. Manlief was het volledig met me eens en dat snufje is nu uitgeschakeld.






Er zitten zoveel snufjes in. Een mevrouw die zegt of we alstublieft haar aanwijzingen willen volgen, benzinepompen die worden aangegeven, hoeveel km we deze autobaan nog moeten volgen, een overzicht van de hele omgeving enz. enz. Teveel voor mij, maar inmiddels, we hebben de auto nu vier weken, ben ik toch al redelijk bekend met alles wat er in zit. En de kleur is: antraciet. Wat had ik een hekel aan de kleur van onze vorige auto.
Als iemand van jullie volgend jaar deze autobaan rijdt, met tol waarschijnlijk, dan bof je, want er wordt zoveel aan de weg gewerkt dat de normale stukken weg beter te tellen zijn op dit moment dan de stukken waaraan wordt gewerkt. Wat een opstoppingen en snelheidsbeperkingen. En dan nog al die vrachtwagens!!!
Maar goed, we hebben de tijd, we werken niet meer, zijn heel relaxed en genieten volop.
Op tijd naar bed, op tijd weer op en het goede weer tegemoet morgen.

Beste vogelvrinden,
Mijn ega  heeft het al gezegd, het regent hier, dus het wordt geen vogels spotten vandaag.
Ik heb nog een paar reserve foto’s van vogels die ik eerder dit jaar heb gemaakt.
De eerste is een makkie, ik verwacht dan ook veel inzendingen.

Succes allemaal.



2 opmerkingen: